Waarom Facebook unieke kansen biedt voor jouw praktijk!
juni 23, 2022Maakt jouw fysiotherapiepraktijk al gebruik van social-media? Apps zoals Facebook, Instagram en Youtube zijn anno 2021 niet meer weg te denken uit ons leven. Het percentage mensen zonder Social-media wordt dan ook steeds kleiner. Social-Media is niet alleen leuk, maar kan jouw praktijk ook een enorme boost aan nieuwe patiënten geven. In deze blog leggen we je uit wat hoe je meer patiënten kunt helpen en je praktijk laat groeien met social-media.
Wat kan ik bereiken voor mijn praktijk met Facebook?
Misschien stroomt je hoofd nog niet helemaal over met nieuwe marketing-ideeën. Laten we dus rustig beginnen. Wat kun je als fysiotherapeut allemaal met Facebook?
- Klanten informeren over praktische zaken rondom je praktijk. Denk aan openingstijden, vertellen over je specialisaties of behandelmethodes.
- Je kunt meer van jouw praktijk laten zien en een persoonlijke klik met je volgers creëren. Denk hierbij aan verhalen van tevreden klanten, persoonlijke stukjes van je medewerkers of foto’s delen van jullie jaarlijkse teamuitje.
- Waardevolle content creëren voor je volgers. Denk hierbij aan video’s waarin je bepaalde oefeningen uitlegt die je volgers thuis kunnen uitvoeren.
- Nieuwe patiënten naar jouw praktijk trekken door advertenties te plaatsen.
Deze doelen kun je bereiken door zowel organische content als betaalde content (advertenties). We zullen hier kort op ingaan:
Organische content op Facebook
Jouw Facebookpagina heeft een aantal “volgers”. Dit zijn mensen die ervoor hebben gekozen om op te hoogte van jouw praktijk te blijven. Het zijn de mensen die jouw posts te zien krijgen zonder dat jij hiervoor betaald. Het kost vaak aardig wat tijd en moeite om op organische wijze meer volgers te krijgen.
Helaas is Facebook zó ingesteld dat niet al je volgers altijd al je content zullen zien. Dat klinkt misschien niet helemaal logisch. Waarom doet Facebook dit? Nou… Het platform van Facebook is helemaal gratis, maar ze moeten wel érgens hun geld mee verdienen. Dat doen ze door bedrijven te laten adverteren. Om het adverteren extra aantrekkelijk te maken heeft Facebook ervoor gekozen om organische content niet altijd aan je volgers te laten zien.
Betaalde content op Facebook
Een beetje een inkopper, maar bij betaalde content betaal je dus wél voor de verspreiding van je post. Potentiële klanten krijgen jouw content te zien, ongeacht of ze je volgen. Met advertenties op Facebook kies je zelf wie jouw post moet zien. Dit laatste noemen we targeting, het is een van de belangrijkste redenen waarom Facebook Marketing zo effectief en kosten-efficiënt is voor fysiotherapeuten. We vertellen je hier zo nog meer over!
3 redenen waarom marketing belangrijker wordt voor fysiotherapeuten
Als jij een fysiotherapeut bent is er een grote kans dat je nog niet bezig bent geweest met marketing. Heb je dit wel gedaan? Dan lig je al een stapje voor op de meeste praktijken. Wij snappen ook echt wel dat je als fysio geen marketinggoeroe wil worden. Je bent nou eenmaal therapeut geworden om mensen te helpen, niet om ze naar je praktijk te lokken. “Zieltjes winnen” zo klinkt het regelmatig als we met een therapeut het gesprek aangaan over marketing. Maar het is juist een prachtige manier om meer mensen te helpen!
McDonald’s maakt genoeg reclame. Het is absoluut niet goed voor je om vaker naar de McDonald’s te gaan, dat weten we allemaal. Toch klaagt bijna niemand dat McDonald’s ze vaker naar binnen lokt met reclame. Waarom zou jij als fysiotherapeut die juist iets goeds bij wil dragen hier geen gebruik van maken?
Praktijken schieten als paddestoelen uit de grond.
Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal fysiotherapiepraktijken van 2014 tot en met 2019 met wel 7,5% is gestegen. Dat betekent een hoop extra concurrentie! Hoe ga jij zorgen dat je opvalt tussen de menigte?
Toenemende druk vanuit de zorgverzekeraar.
Hoewel marketing vast niet hoog op je to-do lijstje zal staan is het zeker niet de meest vervelende taak op je lijst. Als therapeut weet je maar al te goed dat de administratieve rompslomp de afgelopen jaren flink is toegenomen. Dat betekent minder tijd om patiënten te behandelen en dus een lagere omzet voor je praktijk. Met Facebook en Instagram kun je op een kosten- maar ook tijd-efficiënte manier nieuwe patiënten op jouw behandeltafel krijgen.
Naar de praktijk om de hoek is verleden tijd
Ga je zelf ooit nog naar een restaurant zonder de reviews te checken? Zo ja, dan ben je een van de weinigen! Zo’n 80% van de Nederlanders gaat op zoek naar reviews voordat ze een aankoop doen. Even reviews checken is zo gepiept. Ook jouw praktijk zal hier aan moeten geloven. Mensen zoeken een reden om naar jouw praktijk te komen, of juist niet! Met goede marketing en goede reviews, geef je de juiste klanten (die de zorg zoeken die jij biedt) een reden om naar jouw praktijk te komen.
Waarom adverteren op Facebook perfect is voor fysiotherapeuten
Oke, dus marketing wordt steeds belangrijker, je hebt door dat je niet achter kunt blijven en je wil graag beginnen, maar waar begin je? We raden je aan om te beginnen met Facebook advertising. Het is in onze ogen dé manier om kosten-efficiënt de juiste klanten binnen te halen. Benieuwd waarom?
De juiste klanten, op de juiste manier bereikt
Stel je voor je gaat op jacht. Je bent op zoek naar één specifiek dier en voor de rest laat je de ongerepte natuur lekker zijn gang gaan. Schiet je met hagel in de hoop het dier (en niks anders) te raken, of neem je de tijd om goed te mikken om je prooi zo uit het bos te pikken? Het antwoord ligt voor de hand toch?
Toch kiezen de meeste mensen ervoor om hun marketing als hagel door het bos te schieten. Genoeg bedrijven beginnen met losse Facebook of Instagram Posts. Een artikeltje hier of video daar en gaan er dan vanuit gaan dat het wel bij de juiste mensen terechtkomt. En dat terwijl Facebook je juist de kans geeft om jouw exacte doelgroep te benaderen! Laten we eens kijken hoe dat precies komt:
Facebook weet enorm veel van haar gebruikers, het algoritme van Facebook is gebaseerd op wel 5.000 verschillende datapunten. Dat komt omdat je op Facebook veel van je interesses door laat schemeren. Denk bijvoorbeeld eens aan je zoekopdrachten, je leeftijd, je werk of pagina’s die je liked. Op basis van je profiel kan het algoritme van Facebook een inschatting maken welke content interessant voor jou is en welke juist niet.
Houd je van hardlopen en nieuwe gadgets? Dan heb je waarschijnlijk meer interesse in een SmartWatch met stappenteller dan iemand die van videogames en lekker uit eten houdt. Dezelfde logica valt toe te passen voor fysiotherapeuten die gebruik willen maken van reclames op social-media. Zo hebben bouwvakkers vaker last van knieklachten en hebben schilders, ICT’ers en tandartsen vaker last van nek- en schouderklachten.
Maak je als therapeut dus een advertentie om deze klachten weg te halen kun je waarschijnlijk wel een gokje wagen bij welke doelgroep deze effectiever zal zijn.
We noemen dit targeting. En zonder onszelf een al te grote pluim te geven durven we wel te zeggen dat dit onze specialiteit is. Sterker nog, we kunnen zelfs mensen bereiken die klachten hebben aansluitend op jouw specialisme. Gespecialiseerd in het behandelen van tendinopathieën? Dan zie je natuurlijk het liefst patiënten met deze klachten in jouw praktijk verschijnen. Met de juiste targeting is dat zó gerealiseerd!
Je spreekt een groep aan die niet bewust is van hun probleem
Hoe trek jij op dit moment klanten aan? Mond-tot-mond reclame? Folders? Of ben je hier überhaupt niet mee bezig? We zien het bij enorm veel praktijken, ze behandelen alleen patiënten die zélf contact opnemen en op zoek zijn naar een oplossing voor hun problemen. Klinkt niet zo heel gek toch? Totdat je beseft dat dit maar 3% is van je mogelijke doelgroep.
Laten we eens een kijkje nemen naar ons favoriete marketingmodel: De buyers pyramid.
Zoals we net al zeiden, waarschijnlijk ben jij als therapeut alleen maar bezig met de bovenste 3%. Het topje van de ijsberg als het ware. Dit zijn de patiënten die je momenteel behandelt, of elk jaar terugkomen voor een behandeling. Dit betekent dat je 97% van je doelgroep volledig links laat liggen. Misschien ben je al bezig met het optimaliseren van je website of Google reviews, maar ook hiermee spreek je alleen de bovenste 3% aan. Deze mensen zijn namelijk al op zoek naar jouw praktijk!
Advertenties draaien op Facebook geeft je praktijk een unieke kans om een veel groter gedeelte van je potentiële klanten aan te spreken. De 6% – 7% die er open voor staat, maar ook de 30% die nog niet bezig is met fysiotherapie. Er zijn enorm veel mensen die lang blijven rondlopen met klachten maar zich niet zomaar zullen aanmelden voor fysiotherapie.
Waardoor komt dat nou?
- Sommige mensen hebben geaccepteerd dat ze rondlopen met klachten. “Ik heb altijd al last van mijn knie gehad”.
- Sommige mensen denken dat ze eerst langs de huisarts moeten en dat ze een doorverwijzing nodig hebben om met fysiotherapie te starten.
- Sommige mensen hebben last van enorm uitstelgedrag of hebben zelfs angst om te bellen of contact op te nemen.
Met een goede advertentie kun je deze mensen op een laagdrempelige manier prikkelen om direct contact op te nemen. Hierdoor bereik je ineens een enorme groep potentiële klanten die anders nooit contact op zouden nemen. Sommige mensen hebben nou eenmaal een zetje in de juiste richting nodig.
Steeds meer mensen op Facebook
Onderstaande grafiek van The Big Story laat het duidelijk zien: Facebook is nog altijd het meest populaire sociale-medium. Zeker bij de oudere leeftijdsgroepen, die toch wel wat vaker behoefte hebben aan fysiotherapie. Dat betekent dat je target-audience hier zeker terug te vinden is.
Ook Instagram wordt steeds populairder. Onder jongeren van 15 t/m 19 jaar is het zelfs populairder dan Facebook. Wil je graag deze groep bereiken? No worries! Instagram maakt deel uit van Facebook en met één druk op de knop zet jij jouw Facebook Ad ook in op Instagram.
Wist je dat: de gemiddelde gebruikstijd van social-media enorm toeneemt? Dagelijks spenderen we gemiddeld 98 minuten op social-media! Alle ogen zijn op dat telefoontje gericht… Maak jij hier gebruik van of laat je deze kans aan je voorbij schieten?
Meten is weten
Een ander belangrijk voordeel van Facebook is hoe meetbaar het is. In principe kun je zelf uitrekenen wat een nieuwe patiënt waard is voor jouw praktijk. Door te kijken wat een Facebook campagne heeft gekost en opgeleverd heb je real-time inzicht in jouw marketingprestaties. Je ziet precies hoeveel mensen de post hebben gezien en hoeveel er op de aanmeld-knop hebben gedrukt. Dit geeft inzicht in je prestatie wat ruimte biedt voor verbetering bij je volgende campagne.
Vergelijk dit eens met het uitdelen van een flyer of het plaatsen van een billboard. Je weet vast wel hoeveel flyers je hebt uitgedeeld of hoeveel mensen er ongeveer langs je billboard rijden. Maar hoeveel mensen daadwerkelijk lezen of actie ondernemen roept alleen maar een hoop vraagtekens op.
Bevaar de open zee
Er zijn nog maar weinig fysiotherapeuten die actief gebruik maken van Facebook om te adverteren. Dat betekent dat de advertentiebudgetten nog relatief laag zijn en je met een klein budget al veel potentiële klanten kunt bereiken. Op onderstaande afbeelding is te zien dat we met een advertentiebudget van €632 wel 187 leads* hebben binnengehaald. Dat is een gemiddelde van 3,38 nieuwe aanmelding. In onze ogen echt een koopje!
*leads zijn mensen die zich via Facebook of jouw website hebben aangemeld om langs te komen voor een behandeling.
Meld je aan voor een gratis strategiesessie!
Sta jij na het lezen van deze blog te springen om met Facebook marketing te beginnen? Lekker bezig, van dat enthousiasme houden we. Als jij even lekker wil doorpakken met Facebook en het meeste uit jouw social-media wil halen kun je via het onderstaande formulier een gratis strategiesessie aanvragen. Dan kunnen we vrijblijvend sparren over jouw doelen, tot snel!