Online adverteren: Wat is de meest effectieve manier voor therapeuten?
juni 27, 2022Scroll eens even door je Facebook- of Instagram-feed. Binnen enkele seconde stuit je gegarandeerd op de eerste reclame. Zoek je op Google? Boem, het eerste zoekresultaat is een advertentie. Ook Youtube speelt behoorlijk wat reclame af. Klinkt irritant al die online reclame… Maar het is enorm effectief! In deze blog vertellen we waarom jouw fysiopraktijk hier ook mee aan de slag moet gaan en welke vorm van adverteren het meest effectief is.
Is jouw praktijk al bezig met marketing?
Marketing is essentieel voor elke onderneming. Het zorgt ervoor dat er nieuwe klanten naar jouw onderneming komen en je praktijk kan groeien. Toch heerst er vaak een negatief stigma rondom marketing en adverteren in de zorg. Nieuwe mensen naar de praktijk lokken is waarschijnlijk ook niet waarom je in deze sector werkt ;). Toch willen we dit stigma graag met je doorbreken. Met marketing haal je meer mensen naar je praktijk waardoor je juist meer mensen kunt helpen!
Bekijk het eens zo; hoeveel snoep, chocolade of fastfoodketens maken reclame? Allemaal! En waar helpen ze mensen nou precies aan? In de meeste gevallen een rondere buik. Bedenk nou eens wat jij zou realiseren met een goede marketingcampagne. Wat houden mensen over na een bezoekje aan jouw praktijk? Betere mobiliteit? Sterke gewrichten? Een betere houding?
Klinkt zo gek nog niet toch? Mensen in de zorg denken over het algemeen niet graag na over marketing omdat ze denken dat het over “verkopen” of “zieltjes winnen” gaat. Dat is een enorme denkfout! Een goede marketeer (en jij vanaf nu ook) denkt vóór een marketingcampagne: “Hoe gaat dit mijn klanten helpen?”. Dat is namelijk de kern van de boodschap die je over moet brengen aan de mensen die jij op de behandeltafel wil hebben.
Welke vorm van adverteren is het meest effectief?
Marketing is enorm breed. Er zijn enorm veel manieren om jouw verhaal bij een breder publiek bekend te maken. Flyers, advertenties op Google of Social-Media. Maar waar begin je als praktijk met marketing? Om het je makkelijk te maken hebben wij hieronder de voor- en nadelen van verschillende vormen van marketing voor je uiteengezet.
Offline marketing
Als je onze blog over Facebook Marketing hebt gelezen kun je al raden wat we hiervan vinden… Denk bij offline marketing aan: Flyers, billboards, advertenties in kranten etc.
Voordelen: Met offline marketing kun je vaak binnen een kort tijdsbestek veel mensen bereiken. Even de stad in op een drukke zondagmiddag en je bent binnen no-time 500 flyers kwijt, ook van een advertentie in de krant of een billboard langs de weg weet je zeker dat het veel gezien zal worden. Daarnaast bieden sommige vormen van offline marketing je ook de kans om in gesprek te gaan met potentiële klanten.
Tijdens een rondje flyeren heb je namelijk alle tijd voor een persoonlijk gesprek. Ideaal om een persoonlijke klik met mensen te maken en ze over de streep te trekken.
Nadelen: Het grote nadeel van offline marketing is dat je moeite niet meetbaar is. Je merkt misschien wel wat meer drukte in de praktijk na het plaatsen van je advertentie in je lokale krant maar hoeveel mensen hebben zich nou echt opgegeven sindsdien?
Een laatste nadeel is dat je offline jouw marketing als hagel verspreid. Je hebt geen idee of de mensen die je een flyer in de handen drukt daadwerkelijk interesse hebben in jouw onderneming. Je steekt dus tijd, moeite én geld in mensen die je waarschijnlijk niet meer zult zien.
Wanneer gebruik maken van offline marketing?
Het komt vast niet als verrassing voor je dat wij als online marketingbureau geen fan zijn van offline marketing. Het is in onze ogen te tijd- en geld-intensief, en je weet niet wat je ervoor terug krijgt. Is offline marketing dan altijd een slecht idee? Nou… Ben jij de nieuwe praktijk op de hoek? Dan kan het zeker geen kwaad om even in je directe omgeving te flyeren. Vooral je gezicht even laten zien en persoonlijk kennismaken met jouw omgeving zal je praktijk goed doen. Succes!
Investeren in een goede praktijkwebsite
Heb jij een splinternieuwe praktijkwebsite? Of is deze wel aan wat vervanging toe? We zien vaak dat praktijken als eerste aan de slag gaan hun website als ze meer klanten willen. Maar wat levert dit eigenlijk op? Een goede website is als een online visitekaartje. Je kunt hier bijvoorbeeld opzetten welke behandelingen je aanbiedt of wat jouw specialisme is, maar ook praktische informatie zoals openingstijden of contactinformatie.
Voordelen: Een mooie website kan potentiële klanten over de streep trekken. Op jouw website kunnen ze namelijk overtuigd worden van je expertise of de sfeerindruk van jouw praktijk.
Nadelen: Je nieuwe website gaat helaas niet meteen wonderen voor je verrichten. Een goede website maken is tijdsintensief, zeker wanneer je het zelf doet. Helaas zal je namelijk niet direct nieuwe patiënten opleveren. Dat komt omdat net zoals bij je oude website, je alleen maar mensen aanspreekt die al naar jouw praktijk op zoek zijn.
Als we kijken naar The Buyers Pyramid, een bekend marketingmodel, zie je dat dit maar 3% van je potentiële klantenkring is. De mensen die op dit moment al openstaan voor jouw dienst of al regelmatig in jouw praktijk te vinden zijn. Je wil met marketing juist de mensen aanspreken die jou nog niet weten te vinden.
Wil jij weten waar een goede praktijkwebsite aan moet voldoen? Bekijk ons artikel!
Wanneer ga je aan de slag met je praktijkwebsite?
Het is goed om met je praktijkwebsite aan de slag te gaan wanneer je al genoeg nieuwe aanmeldingen binnen krijgt, of genoeg mensen naar je praktijkwebsite trekt. We raden je dus aan om eerst een andere manier te vinden om klanten naar je praktijk te halen, voordat je aan de slag gaat met je website.
Een goede website zorgt er uiteindelijk voor dat mensen snel en makkelijk informatie vinden of zich bij jouw praktijk aan kunnen melden. Daarvoor moeten ze eerst van jou op de hoogte zijn!
Heb jij je marketing al aardig op een rijtje? We helpen je graag aan een professionele praktijkwebsite. Ik wil een professionele praktijkwebsite.
SEO – Search Engine Optimization
SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands; zoekmachine optimalisatie. We kunnen ons voorstellen dat je daar niet meteen wijzer uit wordt. Laten we hier wat dieper op induiken.
Google is een bedrijf dat net zoals jij zo goed mogelijk een dienst wil leveren. Wat levert Google? Zoekresultaten! Google wil jou zo snel mogelijk het juiste antwoord op je vraag geven. Hier heeft Google een enorm algoritme voor bedacht. Het belangrijkste onderdeel hiervan zijn zoekwoorden.
Heb jij op je website staan dat je een zelfstandig therapeut bent uit Nijmegen en iemand zoekt op “zelfstandig fysiotherapeut Nijmegen” dan is de kans groot dat ze bij jou uit komen. Helaas ben je waarschijnlijk niet enige zelfstandige fysiotherapeut in Nijmegen. De website van je concurrent benoemt dit vast ook. Maar wie wordt er bovenaan geplaatst in Google? Jij of je concurrent? Dat wordt bepaald door de rest van het algoritme wat bestaat uit onder andere:
- Hoeveel links van andere websites naar jouw site gaan.
- Hoeveel links van jouw website naar andere pagina’s op je website gaan.
- Hoe lang mensen gemiddeld op jouw website doorbrengen.
- Technische aspecten zoals de laadtijd van je website.
- En nog eens veel meer!
Voordeel: Hoog in Google komen kan je een enorme boost aan “gratis” bezoekers geven. Zeker wanneer je goed scoort op zoekwoorden met een hoog volume. Nadat een pagina of blog van je eenmaal goed staat kan het ook een lange periode veel bezoekers naar je site blijven trekken. Door bezig te blijven met SEO hanteer je een lange-termijn strategie die uiteindelijk een constante stroom bezoekers naar je website zal blijven trekken.
Nadeel: Je kunt het zien als een voordeel, maar ook zeker als nadeel! SEO is echt voor de long-term. Kleine optimalisaties zijn zo gedaan en zullen jouw website voor een aantal zoekers beter vindbaar maken. Er zal echter een hele tijd overheen gaan voordat je ‘echte’ resultaten gaat zien die je iets opleveren. Werken aan SEO is heel tijdsintensief. Je zou bijvoorbeeld elke week een blog kunnen schrijven, maar de resultaten kunnen lang uitblijven. Zeker wanneer je zelf aan de slag gaat!
Wanneer ga je aan de slag met SEO?
SEO is voor praktijken die op lange termijn willen winnen. Hoog bovenaan in Google komen levert veel op, maar het kost je veel tijd, geld én moeite. Er is niet per se een goed of slecht moment om te beginnen met SEO. Zolang je maar tijd en/of budget hebt om er voor een langere periode aan te werken.
Zorg dat je ook consistent blijft in de moeite of het budget wat je hier in stopt. Het lijkt lang te duren voordat het je iets oplevert, maar als het eenmaal gaat lopen kan het je heel wat bezoekers opleveren!
SEA – Search Engine Advertising
Search Engine Advertising is een beetje de tegenhanger van Search Engine Optimization. In plaats van moeite steken om langzaam hoger in Google te komen kun je er ook voor kiezen om advertenties te plaatsen in Google. Je kunt via Google kiezen op welke zoekwoorden je wil adverteren. Lukt het je niet om bovenaan te komen op de zoekterm “Fysiotherapie Nijmegen” kun je Google betalen om je hier te plaatsen.
Voordelen: Begin je vandaag met SEA, dan zie je morgen al resultaat in het bezoekersaantal op je website. Daarnaast betaal je per click en niet per weergave. Je betaald dus alleen voor mensen die op jouw advertentie klikken en via die advertentie op jouw website belanden.
Nadelen: Veel mensen die zoeken op Google voelen een soort aversie voor de advertenties. Onderstaande afbeelding is een heatmap van de Google zoekresultaten. Het laat je zien waar mensen hun ogen op rusten tijdens hun zoektocht op Google. Je ziet dat de bovenste 2 resultaten een heel dun oranje stukje hebben. Raad eens waarom?
Hier staan de advertenties, iets wat de gemiddelde gebruiker van Google ondertussen al even doorheeft. Ook kun je zien dat er een klein geel blokje met “ads”bij staat. De overige hoge resultaten in Google worden over het algemeen een stuk uitvoeriger bestudeert. Een ander nadeel van Google Ads is dat de Cost-Per-Click over het algemeen hoger uitvalt dan de kosten van een advertentie op Facebook/Instagram.
Wanneer ga je aan de slag met SEA?
Wil je snel, veel bezoekers naar je praktijkwebsite trekken? Dan kan SEA iets voor jou zijn. We raden je wel aan om eerst te zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor bezoekers. Het zou zonde zijn om al dat advertentiebudget uit te geven om er vervolgens achter te komen dat mensen je contactgegevens of aanmeldformulier niet konden vinden.
Adverteren op Social-Media
Wie gebruikt er tegenwoordig nou geen Social-Media? Facebook en Instagram zijn in onze ogen dé plek om te adverteren als fysiotherapeut! Iedereen maakt er gebruik van, dus jouw doelgroep is makkelijk te vinden en te bereiken. Daarnaast kun je al voor een klein bedrag beginnen met het draaien van advertenties.
Voordelen: Met advertenties op Social-Media heb je direct resultaat, kun je inzien wat een nieuwe klant jouw kost en bereik je de mensen die je ook echt wil bereiken. Dat komt omdat Facebook gebruik maakt van wel 5.000 verschillende datapunten. Door de meetbaarheid, precieze targeting en de lage instapkosten is adverteren op Social-Media in onze ogen perfect voor praktijken zoals die van jou 😉
Nadelen: Er zijn eigenlijk maar weinig nadelen of risico’s te bedenken voor advertenties op Social-Media. Zolang je kwalitatief goede advertenties maakt en zorgt dat ze bij de juiste personen terecht komen zul je al gauw resultaten zien. Als je niet weet waar je mee bezig bent kan het echter wel zo zijn dat je geld over de balk blijft smijten, zonder dat je er iets voor terugziet.
Wanneer ga je aan de slag met adverteren op Social-Media
Het liefst vandaag nog! Adverteren op Social-media kan altijd, tenminste, zolang je nog wat vrije plekken hebt op je behandeltafel. Door direct resultaat te genereren en nieuwe klanten jouw praktijk in te halen verhoog je jouw omzet en stroomt er meer geld binnen wat je kunt gebruiken voor andere vormen van marketing, of dan toch eindelijk voor de nieuwe website. In onze ogen staat adverteren via social-media 100% op de nummer #1 plek qua prioriteit voor jouw fysiotherapiepraktijk.
Wil je hier meer over leren? Lees ook; Waarom Facebook unieke kansen biedt voor jouw praktijk!
Organisch content strategie op social-media
Zoals je op Google onderscheidt hebt tussen gratis en betaalde content, zo heb je dat natuurlijk ook op Facebook en Instagram. Content die je deelt zonder ervoor te betalen noemen we organisch. Met een organische content strategie laat je jouw volgers op een natuurlijke manier groeien, dus zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om leuke filmpjes van jouw praktijk, of van bepaalde behandelingen te delen.
Voordelen: Mensen gaan je leuk vinden als je het goed doet! Ze worden echt FAN van jouw onderneming online. Zie jij deze posts van Bol.com wel eens voorbij komen?
Het is een mega goede manier om een leuke, speelse band met je volgers op te bouwen. Ook kun je ‘viral’ gaan met deze content. Dat wil zeggen dat mensen jouw bericht zo tof, bijzonder of grappig vinden dat ze het uit zichzelf delen met anderen!
Nadeel: Viral gaan is zeker niet voor elk bedrijf weggelegd. Je moet echt een goed plan hebben voor leuke content als je wil dat mensen je gaan volgen. Maar nog belangrijker, je moet zorgen dat mensen je BLIJVEN volgen. Een organische content strategie is tijdsintensief en levert ook niet meteen iets op.
Wanneer ga je aan de slag met een organische content strategie op Social-Media?
Ben jij een echte creatieveling of heb je een leuk idee voor posts op Facebook of Instagram? Give it a go! Het is zeker de moeite waard om te proberen wanneer je wat tijd over hebt. Helaas zal het je niet direct iets opleveren en kan het ook een tijdsintensieve klus worden. Ben je van jezelf geen Social-Media-tijger dan kun je het naar onze mening beter laten rusten, of uitbesteden.
Zin om even te sparren?
Kom je er zelf niet helemaal uit? Dat geeft niet! Via onderstaand contactformulier kun jij je inschrijven voor een gratis strategiesessie. Hierin kun je vrijblijvend met ons sparren over jouw doelen en welke vorm van Marketing het meest geschikt is voor jouw praktijk.
Tot snel!