7x Waarom jouw praktijk marketing moet uitbesteden
juni 27, 2022Marketing uitbesteden, is dat niet hartstikke duur? Onzin, het levert je juist enorm veel op! En dat is niet de enige reden om marketing uit te besteden. In deze blog kijken we samen naar verschillende redenen om marketing uit te besteden. Klaar om jouw praktijk een boost te geven? Lees dan snel verder.
1. Marketing uitbesteden bespaart tijd!
Niet alleen het uitvoerende werk zoals het maken van advertenties of het plaatsen van de advertenties maar ook het denk- en testwerk. Ja, online marketing is testen, testen, testen. Waarom zou je daar al je tijd aan kwijt willen zijn? Die tijd kun jij veel beter in je patiënten steken.
Als therapeut ben jij natuurlijk geen marketeer. Met de juiste partij in zee gaan kan je dan ook letterlijk zeeën aan tijd besparen. Als je voor het juiste online marketing bureau kiest helpt deze je zó aan een winnende strategie.
2. Houd je energielevels op pijl
We herhalen het nog maar eens: “Je bent geen therapeut geworden om marketing te doen”. Vind je het nou écht leuk om hier mee bezig te zijn? Dan moet je het vooral doorzetten… Maar als jouw nekharen overeind gaan staan wanneer je marketing hoort, kun je het maar beter uitbesteden. Wij worden er namelijk enorm blij van!
Houd je energielevels op pijl door marketing uit te besteden aan mensen die het leuk vinden. Dan kun jij je lekker bezig houden met het werk waar jij van houdt.
3. Bespaar geld
Adverteren kan super kost-voordelig zijn wanneer je het op een goede manier aanpakt. Binnen (online) marketing praten we veel over conversie. Dit is het aantal mensen dat naar aanleiding van je advertentie doorklikt naar je website of een afspraak bij je boekt. Je conversie bepaald in principe hoe kostenefficiënt jouw online marketing is.
Betaal je €10 euro per nieuwe bezoeker op je website en vraagt 1 op de 10 mensen die jouw website bezoekt een behandeling aan? Dan betaal je €100 per cliënt die een proefbehandeling neemt. Gaat 1 op de 5 cliënten na deze behandeling overstag? Dan kost een nieuwe cliënt je al gauw €500!
Goede online marketeers zijn een ster in het besparen van je advertentiebudget. Ze hebben er namelijk al duizenden euro’s doorheen gejaagd om te testen wat het beste werkt. Ga je zelf aan de slag? Dan durven we je vrijwel zeker te zeggen dat je al snel door je eerste budgetten heen zult branden. Marketing uitbesteden kan je dus een hoop geld besparen.
4. Kwaliteit
Goedkoop is duurkoop, dat wist mijn oma vroeger al te vertellen. En niets is minder waar! Binnen het wereldje van marketing is ‘conversie’ een term die als zout op een koude winterdag gestrooid wordt. Met ‘conversie’ bedoelen we het aantal mensen dat tot actie overgaat, na het zien van je advertentie. In jouw geval zou dat dus kunnen zijn; het aantal mensen dat een eerste afspraak maakt na het zien van jouw ad op Facebook.
Volgens de bekende marketing website Frankwatching heeft een gemiddelde Facebook campagne in Nederland een Click Through Rate (aantal mensen dat doorklikken naar je website) van 1.5%. Dat zijn cijfers die je vast niet erg warm laten lopen om met Facebook marketing te beginnen. Je moet je echter wel beseffen dat dit een gemiddelde is voor alle campagnes in Nederland.
Veel bedrijven willen in eerste instantie namelijk graag zelf aan de slag gaan met marketing. Ze vinden een online marketing bureau inhuren te duur en gaan het daarom zelf eerst proberen. Het resultaat valt vaak te verwachten. Hier op kantoor gaan we ook niet elkaars pijnlijke polsen of schouders behandelen in de hoop op succes.
Ga jij in zee met een (online) marketingbureau, dan zal je conversie vele malen hoger zijn dan wanneer je zelf aan de slag gaat!
5. Meten = weten
Tijd en moeite stoppen in het maken van je advertenties is één ding. Maar hoe ga je meten of je campagne een succes was? We zeiden het al eerder. Marketing is testen -> meten -> aanpassen -> testen -> meten -> aanpassen. Er gaat een hoop tijd in zitten voordat je echt iets hebt staan waar je zelf tevreden over bent. En nog belangrijker, ook daadwerkelijk mensen mee op je behandeltafel krijgt.
Door marketing uit te besteden hoef jij je niet bezig te houden met deze constante verbetercirkel. Marketingbureaus hebben al vanalles geprobeerd en zijn al honderden keren de mist in gegaan. Een goed marketing bureau weet daardoor wat werkt en wat niet werkt.
Zelf inzicht krijgen in je resultaten kan daarnaast ook lastig zijn. Waar vergelijk je jouw resultaten mee? Wanneer zijn je resultaten “goed” en wanneer niet. Ook hier kan een marketingbureau jou bij ondersteunen. Daarnaast moet je weten hoeveel rendement je uit een nieuwe klant haalt. Laten we even van het volgende rekensommetje uitgaan:
Een nieuwe patiënt levert zo’n €30 per behandeling op. Gemiddeld heeft een patiënt 7 behandelingen nodig. Dat betekent dat een nieuwe patiënt binnen één jaar (7 x €30) €210 oplevert. Laten we zeggen dat je nieuwe patiënt erg tevreden is met zijn behandeling. Je bent nou eenmaal een top-therapeut. Dat betekent dat je cliënt de volgende jaren nog 2x terugkomt voor 7 behandelingen. Nu heeft deze al €610 in het laatje gebracht in een looptijd van 3 jaar.
Wat kun je nou met deze cijfers? Nou, door dit mini-rekensommetje weet jij hoeveel je maximaal uit kunt geven aan het binnenhalen van een nieuwe klant. €210 om binnen het eerste jaar break-even te spelen en daarna winst uit je klant te halen. Of natuurlijk het eerste jaar al minder om meteen voluit je winst te tellen.
6. Ervaring
Weet jij wat er allemaal bij een online marketingcampagne komt kijken? Waar begin je? Welke stappen zijn essentieel? Via welk platform ga jij je posts maken? Hoe kom je aan foto’s voor leuke posts? Wat voor resultaten mag ik verwachten? Wil je beginnen met online marketing, dan schieten er waarschijnlijk een hopen vragen door je hoofd. Een goed marketing bureau helpt je deze vragen te beantwoorden.
Een ervaren marketeer kan je op deze manier ontzorgen. Bespreek voordat je met een marketingbureau in zee gaat altijd wat je verwachtingen zijn. En vraag of dit ook realistisch is.
7. No cure no pay
No cure no pay. Het is niet iets wat elk marketingbureau zomaar weggeeft. Heb jij je twijfels over (online) marketing? Dan raden we je zeker aan om in zee te gaan met een onderneming die je dit aanbiedt. Het komt eigenlijk op het volgende neer, zolang jouw praktijk geen nieuwe klanten binnen krijgt, betaal je het marketingbureau niks. Hierdoor loopt jouw praktijk geen enkel risico.
Je maakt namelijk afspraken op basis van een resultaatverplichting in plaats van een inspanningsverplichting. Ga je de samenwerking aan met een no cure no pay marketingbureau? Zorg dan dat je op papier hebt staan hoeveel nieuwe klanten of aanmeldingen voor je praktijk telt als een succesvolle campagne. Belangrijk is dat je zelf berekent wat een nieuwe patiënt oplevert en wat een nieuwe patiënt dus maximaal mag kosten!
Klaar voor een nieuwe stroom patiënten?
Mag jouw behandeltafel wel wat vaker bezet zijn? Staat de telefoon van je praktijk nog niet vaak genoeg roodgloeiend te rinkelen of betrap jij jezelf op het verversen van je mail in de hoop op nieuwe aanmeldingen? Dat is hartstikke zonde. Wij helpen je graag op weg naar nooit meer een lege wachtkamer.
Physical Leads is namelijk hét online marketingbureau gespecialiseerd voor fysiotherapeuten. We helpen je graag om doelgericht meer klanten naar je praktijk te trekken. Benieuwd hoe we dat doen? Neem contact op voor een gratis strategiegesprek!