Waar moet een goede praktijkwebsite aan voldoen?
juni 27, 2022Is jouw praktijkwebsite al een tijdje aan vervanging toe? Of heb je net een nieuwe website en wil je even checken of er niks ontbreekt? Een mooie, duidelijke website mag anno 2021 niet meer ontbreken voor praktijken die willen groeien. Het is je visitekaartje, maar ook dé manier waarop mensen tegenwoordig informatie over jouw praktijk en behandelmethodes vergaren. Lees gauw verder en ontdek of jouw website nog mee wel mee kan.
Hoe zet je een goede praktijkwebsite op?
Je website updaten, of up to date houden is een behoorlijke taak. We raden je dan ook zeker aan om dit niet in je eentje op te pakken. Haal een goede webdeveloper in huis of ga eens met je team samen zitten en bespreek wat je nou eigenlijk wil bereiken met je praktijkwebsite. Vanuit dit doel begin je met het verbeteren van je site.
Het inrichten van je homepage
Jouw homepage is vaak het eerste wat mensen te zien krijgen als ze op jouw praktijkwebsite komen. Het is daarmee meteen een van de belangrijkste aspecten van je website.
De bijdehante belofte
Eerste indrukken maak je maar één keer. Het is daarom van belang dat jouw bezoekers meteen weten wat voor bedrijf je bent en waar je voor staat. Wij noemen dit altijd de bijdehante belofte. Die van ons ziet er als volgt uit:
Met een bijdehante belofte laat je bezoekers van je website weten wat je voor ze kunt betekenen. Het moet iets oproepen dat je het gevoel geeft van: “Hé, dat is iets voor mij”, “Dat wil ik ook” of “Hier wil ik meer over weten”. Het moet bezoekers in ieder geval genoeg triggeren om niet meteen op ‘kruisje’ te klikken en nog even verder te scrollen.
Usp’s – Unique Selling Points
Als je jouw bijdehante belofte eenmaal hebt staan en je bezoekers scrollen lekker verder, wat is dan het volgende wat ze te zien krijgen? Als het aan ons ligt presenteer je dan jouw Unique Selling Points. Dit zijn punten die jouw organisatie onderscheiden van andere praktijken. Probeer bij het opstellen van je USP’s te vertellen:
- Waar de kracht van je organisatie ligt.
- Wat jij voor je cliënten kan betekenen.
- Wat je anders (lees beter) doet dan jouw concurrenten
Meer informatie over jouw praktijk
Na het tonen van jouw USP’s kun je een mooi plekje reserveren om wat meer te vertellen over je organisatie. Dit is dus niet hetzelfde als je USP’s waarin je kort en bondig verteld wat je doet en wat je krachten zijn. Vertel hier bijvoorbeeld wat je belangrijk vindt in de omgang met patiënten of waar jij als professional voor staat. Laat vooral ook mooie foto’s van je praktijk zien!
Overzicht van je diensten
Welke specialisaties heb jij in huis? Laat het aan je bezoekers zien, door een kort overzicht te geven van jouw diensten. Je hoeft hier niet de diepte in te gaan over bepaalde behandelingen of studies die je gevolgd hebt om de behandeling uit te voeren. Gewoon een kort overzicht van je verschillende diensten is voldoende. Later op je “diensten” pagina heb je de kans om hier meer over te vertellen.
Social proof – Wat zeggen je klanten over jou?
Je kunt zelf proberen je bezoekers te overtuigen tot je een ons weegt, maar niet iedereen zal je op je woord geloven. Je homepage is daarom ook de uitgelezen plek om jouw tevreden cliënten even aan het woord te laten.
Tip! Maak gebruik van échte recensies van échte cliënten. We komen regelmatig websites tegen stock foto’s (foto’s die je koopt van internet) met een verhaal eronder wat je wenkbrauwen doet optrekken. Bezoekers van je website prikken zo door deze “neprecensies” heen.
Contact- of afspraakformulier
Hoe eindigt jouw homepage momenteel? We kunnen je natuurlijk niets verplichten maar in onze ogen MOET jouw homepage eindigen met een contactformulier, een formulier om een afspraak in te plannen of op zijn minst een knop die naar je contactpagina leidt. Hoe makkelijker jij het je bezoeker maakt om contact op te nemen, des te kleiner de kans dat deze hier vanaf ziet.
Elke tussenstap of doorverwijzing naar een andere pagina op je website kan er namelijk voor zorgen dat je bezoeker afgeleid wordt of geen zin heeft om verder te lezen. Wat er in resulteert dat je bezoeker geen afspraak plant.
Over ons pagina
Een ander belangrijk onderdeel van je praktijkwebsite is de “Over ons” pagina. Op deze pagina geef je bezoekers een kijkje achter de schermen van jouw organisatie. Je kunt hier vertellen over de waarden die jouw organisatie uit wil dragen, de behandelingen waarin je gespecialiseerd bent of wat jou praktijk nou zo speciaal maakt. De Over ons pagina van je praktijk geeft je de kans om een persoonlijke snaar te raken bij je bezoekers.
Maak bijvoorbeeld een voorstelrondje van je team. Leuke sprekende foto’s van jou en je team helpen om een connectie met bezoekers te maken, en ook een leuk onderschrift met persoonlijke informatie over je hobby’s o.i.d. helpen bij het creëren van een klik.
Contact pagina
Een contactpagina moet makkelijk te vinden zijn op je website. Op je contactpagina zet je praktische zaken zoals:
- Je telefoonnummer
- Je e-mail
- Je adresgegevens
Daarnaast kun je ook hier een contact- of afsprakenformulier toevoegen.
Diensten pagina
Op je Diensten pagina kun je een meer gedetailleerde beschrijving geven van de behandelingen of diensten die jouw praktijk aanbiedt. Ga hier vooral in op de voordelen die jouw behandeling heeft voor je cliënten. B.v. “eindelijk weer vrij kunnen bewegen”, “geen rugpijn meer tijdens je werk”. Deze doelen zijn voor je cliënten vaak een stuk behapbaarder dan een gedetailleerde uitleg over de spieren of gewrichten die je behandelt.
Tip! Vermijd vakjargon en vertel over de voordelen van een behandeling in plaats van uit te leggen ‘wat’ je precies gaat doen.
Overige praktische informatie op je website
Natuurlijk kun jij je website zelf inrichten zoals je wil. Bovenstaande stukjes zijn slechts een voorbeeld van wat in onze ogen niet zou mogen ontbreken in een goede praktijkwebsite. Wat ook zeker niet mag ontbreken zijn een aantal praktische zaken over jouw praktijk. Denk hierbij aan;
- Je algemene voorwaarden
- Privacyverklaring
- Openingstijden
- Informatie over jullie missie/visie (waar werk je naartoe?)
Hoe zorg ik dat mijn praktijkwebsite gevonden wordt?
Hoe zorg ik dat mijn website gevonden wordt?
Is jouw website een echt-prachtplaatje geworden? Dan is het nu tijd om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk gevonden wordt online. Dit kan op twee manieren;
- Door te adverteren
- Met SEO
Adverteren
Maak je regelmatig gebruik van Google dan is het je vast al opgevallen. De bovenste zoekresultaten zijn tegenwoordig altijd advertenties. Je kan hier zelf ook gebruik van maken om meer mensen naar je website te trekken. Via Google Ads is dit gemakkelijk in te stellen. Je kiest uit op welke woorden je gevonden wil worden en betaald vervolgens per click naar je website.
PAS OP! Gemakkelijk in te stellen en goed converteren zijn twee verschillende dingen.
Tip: Zorg dat je website eerst goed op orde staat voordat je deze gaat adverteren. Het zou natuurlijk zonde te zijn om te betalen voor iedere klik naar je website, om er vervolgens achter te komen dat al die nieuwe bezoekers geen nieuwe afspraak boekten. Je gaat ook winkeldeuren niet open gooien voordat je de etalage op orde hebt.
SEO – Search Engine Optimization
Laat je jouw praktijk liever op eigen kracht in de zoekresultaten groeien? Dat kun je doen door je website te optimaliseren voor Google. Bij Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie ga je kijken of mensen die opzoek zijn naar jouw dienst ook daadwerkelijk bij jou uitkomen. Tikt iemand “fysiotherapie” in op google, dan zou het natuurlijk mooi zijn als deze persoon als eerste op jouw website uit zou komen.
Met SEO probeer je jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te laten scoren. Het bovenste zoekresultaat krijgt namelijk de meeste bezoekers!
Meer weten over verschillende vormen van marketing en adverteren? Check hier welke vorm van adverteren het meest geschikt is voor fysiotherapeuten!
Zelf je website bouwen of toch uitbesteden?
Hopelijk hebben we jou met deze blog geïnspireerd om eens flink wat werk aan je website te verrichten. Of te laten verrichten natuurlijk. Tja.. Zelf bouwen, of toch uitbesteden? Het opzetten van een nieuwe website kun je in onze ogen het beste door een specialist laten doen. Het scheelt namelijk een hoop tijd, geld en kopzorgen. Daarnaast zal een website gemaakt door een goede webdeveloper je een heel wat beter resultaat opleveren natuurlijk. Zo hou jij meer tijd over voor wat écht belangrijk is. Jouw patiënten nóg beter helpen!
Benieuwd hoe wij je kunnen helpen aan een betere website? Schrijf je in voor een gratis strategiegesprek.